Det finns två huvudsakliga roller i Sambi - användarorganisation och tjänsteleverantör. För att underlätta anslutningen kan man också ansluta via ett Sambiombud.
För att kunna ta en roll i Sambi behöver man ha genomfört en godkänd tillitsgranskning.
Användarorganisation Är en organisation som har ansvar för sina användare, till exempel vårdpersonal och farmaceuter, och som vill få åtkomst till e-tjänster som är anslutna till Sambi. Alla aktörer inom vård, hälsa och omsorg, inklusive tandläkare, veterinärer och apoteksaktörer kan vara användarorganisationer.
Tjänsteleverantör Tillhandahåller e-tjänster som användaren i användarorganisationen behöver ha åtkomst till, till exempel ett vårdinformationssystem.
Sambiombud Sambiombudets uppgift är att förenkla användarorganisationers anslutning till Sambi genom att paketera en teknisk och administrativ tjänst inom Sambis ramar. Sambiombudet bistår också användarorganisationen med att leva upp till kraven i Sambis tillitsramverk. Du uppnår samma tillit men ombudet paketerar det som en tjänst till dig.
Ska jag ansluta även som tjänsteleverantör till Sambi?
Det är möjligt för en medlem att vara både användarorganisation och tjänsteleverantör.
Exempel på olika behov och val av roll
Vi träffar många olika organisationer som vill skapa nytta med hjälp av Sambi. Vi har lärt oss att det kan se väldigt olika ut organisatoriskt hos våra medlemmar. För att hjälpa dig som står inför en anslutning till Sambi att jämföra olika förutsättningar, behov och lösningsvägar, har vi tagit fram några exempel på hur anslutningen kan gå till och vilken roll som passar just er organisation.
Min organisation tillhandahåller ett journalsystem till kliniker med få användare
Sambi är en etablerad och tillförlitlig infrastruktur som används inom vård och omsorg. Genom att vara medlem visar ni att ni följer gemensamma krav på säkerhet och hantering av personuppgifter – vilket stärker ert förtroende bland kliniker, kunder och samarbetsparter.
Om era kliniker eller partners redan är anslutna till Sambi (eller planerar att bli det), blir det mycket enklare att integrera journalsystemet med deras befintliga identitetslösningar. Ni talar helt enkelt samma “språk” när det gäller inloggning och åtkomst.
Vi är ett apotek och våra farmaceuter loggar in i receptexpedieringssystem som vi köpt och tillhandahåller
I det här fallet behöver apoteket bli medlem både som användarorganisation eftersom apoteket ansvarar för sina anställda, och som tjänsteleverantör eftersom apoteket tillhandahåller e-tjänsten.
Vi är en kommun
Sambi gör det möjligt att enkelt integrera till olika tjänster på ett säkert och standardiserat sätt. En av Sambis nyttor är att man inte behöver anpassa inloggningen och integrationen efter e-tjänsten och det är enkelt att byta en e-tjänst utan att behöva börja om. Sambi tillåter även flera olika e-legitimationer. Det innebär att ni kan välja den eller de e-legitimationer som är avsedda för en specifik tillitsnivå och åtkomst. Ni kan vara trygga med att den som tar emot personuppgifter hanterar dessa på ett tillförlitligt sätt.
Som kommun kan ni bli medlemmar på flera olika vägar:
- Via <Sambiombud> som tar hand om hela anslutningsprocessen, inklusive tillitsgranskningen.
- Bli <medlem> direkt via Sambi. Då sköter ni själva om anslutningsprocessen och tillitsgranskningen och har dialog direkt med Sambi.
Vi är en region med många användare och flera e-tjänster som vi både äger och tillhandahåller
En region har möjlighet att erbjuda tjänster till kommuner och privata vårdgivare i kommunen. Istället för att administrera och hantera användare i en egen katalog är Sambi ett alternativ att delegera användarhanteringen så att organisationen som ansvarar för sina användare också ansvarar för användarhanteringen.
Det bästa alternativet för en region är att bli medlem i Sambi som användarorganisation och tjänsteleverantör direkt via Sambi.
Jag är en leverantör av en förskrivningstjänst för e-recept. Tjänsten kan användas såväl fristående som integrerat i ett journalsystem
När ni är medlemmar i Sambi sker integrationen enligt gemensamma regler och standarder. Det innebär en konkurrensfördel jämfört med e-tjänster som inte är medlemmar i Sambi och erbjuder en standardiserad anslutning . Det innebär extra jobb och kostnader för till exempel en kommun som i värsta fall måste anpassa den tekniska integrationen efter e-tjänsten. För användaren blir det en dålig användarupplevelse.
Ni behöver gå in i Sambi som tjänsteleverantör. Eftersom ni levererar en tjänst som till exempel en förskrivande ensampraktiserande läkare använder, finns det även en möjlighet för er att bli tillitsgranskade för rollen Sambiombud begränsad.